
Team dsm-firmenich PostNL met Shell koploper in een duurzamer wielerseizoen
Met hulp van Shell verschijnt de Nederlandse wielrenploeg Team dsm-firmenich PostNL dit wielerseizoen nog duurzamer aan de start. Deze zomer zijn 13 van de 25 volgauto’s van het team elektrisch. De Tourbus en de trucks van het team zullen gecombineerde Shell-passen gebruiken voor zowel het laden bij Shell Recharge als het tanken van hernieuwbare diesel. Daarmee zet Team dsm-firmenich PostNL belangrijke stappen om uiteindelijk op nul CO2-uitstoot uit te komen.
In de vorige editie van de Tour de France in 2023 kwamen Team dsm-firmenich PostNL en Shell al tot een uitgekiend plan om de tientallen volgwagens van de ploeg een flinke stap naar netto 0 uitstoot te laten maken. Op dat moment was al één van de teamleiderauto’s geheel elektrisch en werden er plannen gemaakt om vanaf 2024 nog meer zware voertuigen op hernieuwbare diesel te laten rijden.
Helft van het wagenpark
Hoe staat het ermee een sportzomer later? Jente Rijpstra, head of commerce Team dsm-firmenich PostNL: “Samen met onze partner willen we een nieuwe standaard neer zetten in de wielersport. Elektrisch rijden is daar zo’n voorbeeld van. Het rijden met elektrische volgauto’s beviel ons na de verschillende testen goed. Dat gaf ons het vertrouwen om dit jaar met de helft van onze volgauto’s elektrisch te gaan rijden. De Tourbus waarmee de wielrenners vervoerd worden en de materiaalwagens zullen zo veel mogelijk op hernieuwbare diesel rijden.”
Vanuit Shell was Arjan Keizer, emobility-expert en zelf wielerfanaat, er nauw bij betrokken. Het bereik van de elektrische auto, op een enkele batterijlading, is een kritisch punt voor het uitdagende gebruik, zegt hij. “Het heeft niet alleen te maken met de rijafstand van een etappe zelf, maar ook de afstand tot het hotel en het energieverbruik. De centrale vraag is: moet er onderweg worden geladen of niet, en past dat in schema? Zelfs bij de race Milaan-San Remo van 288 kilometer was dat geen probleem, waardoor de back-up benzineauto’s eigenlijk nooit ingezet hoeven te worden.”
Onder meer bergwegen en extreme warmte kunnen het bereik van een elektrische auto behoorlijk beperken. Maar Keizer zegt dat het ook uitmaakt, hoe je een elektrisch auto rijdt. “Heb je vijf fietsen op het dak en zit je continu op 130 kilometer per uur, dan kom je met een EV minder ver dan wanneer je gemiddeld 80 kilometer per uur aanhoudt, of in de slipstream van de teambus rijdt.”
Rijpstra voegt tenslotte toe: “Als team werken we toe naar een 100% elektrische fleet in de toekomst. De stappen die we tot nu toe hebben gezet geven vertrouwen om deze ambitie samen te realiseren.”
