
Shell Bitumen speelt haar rol in een duurzamere toekomst
Hoe de Shell Bitumen-technologie een rol kan spelen in duurzamere bestratingsoplossingen.

Overwinningsmonument Bangkok, Thailand
We zijn trots op de ongelooflijke mijlpaal die we met ons honderdjarige bestaan hebben bereikt.
Bij Shell Bitumen hebben we tientallen jaren ervaring met het innoveren van grondstofzuiniger producten en het vinden van nieuwe en verbeterde oplossingen voor de bestratingsbranche. Als we naar de toekomst kijken, bestaat de mogelijkheid om nieuwe werkwijzen te introduceren, waaronder inzetten op een circulaire economie.
Wegen zijn een belangrijk onderdeel van onze landschappen en brengen mensen en goederen daar waar ze nodig zijn. Om dat goed te kunnen doen, moeten de wegen voortdurend worden onderhouden, gerepareerd en uiteindelijk vervangen.
Maar wat misschien niet zo algemeen bekend is, is dat asfalt eigenlijk een van de meest gerecyclede materialen ter wereld is. Een mooi voorbeeld van de circulaire economie in actie is de bestratingsbranche.
De toenemende belangstelling voor asfaltrecycling en het gebruik van RAP (Reclaimed Asphalt Pavement) komt voort uit goed vastgelgde voordelen. Naast het verlagen van de bouwkosten kan het recyclen van asfalt ook bijdragen aan het behoud van hulpbronnen. Zo hebben omvangrijke inspanningen in landen als Duitsland aangetoond dat het mogelijk is om tot 90%2 van het asfalt terug te winnen en te gebruiken voor de aanleg van nieuwe wegen of het onderhoud van bestaande.
Ook in andere landen wordt de bouw verduurzaamd. De samenleving wil afval uit het systeem verwijderen en producten en materialen hergebruiken. China heeft bijvoorbeeld een nieuw regeneratief systeem verplicht gesteld. Zodat de hoeveelheid afval wordt verminderd en het rendement van hulpbronnen wordt verhoogd.
Het omarmen van de circulaire economie en het maximaliseren van de volumes RAP in de nieuwe wegenbouw worden duidelijk een wereldwijde prioriteit, maar dit is nog maar de helft van het verhaal. Duurzame, moderne wegen moeten bestand zijn tegen de steeds toenemende verkeersbelasting en klimaatverandering, en moeten worden aangelegd met het oog op kwaliteit en eindprestaties. Deze duurzaamheid wordt grotendeels beïnvloed door de hoeveelheid en kwaliteit van het in het asfaltmengsel toegepaste bindmiddel.
Om op een kostenefficiënte en grondstof besparende wijze tegemoet te komen aan de toenemende eisen van de dagelijkse weggebruiker, moet hergebruikt asfalt worden gebruikt in combinatie met conventioneel bitumen, lagetemperatuurbitumen of polymeergemodificeerd bitumen. Bij het gebruik van grotere hoeveelheden RAP in het asfaltmengsel zijn er echter factoren die niet over het hoofd mogen worden gezien.
Ten eerste wordt bitumen naarmate het in de bestrating ouder wordt steeds stroperiger, dus is, om de vereiste reologie te bereiken, een lagere viscositeit bitumen nodig. Voor een hoger RAP-gehalte is een progressief lagere viscositeit bitumen nodig om te zorgen dat het mengsel de vereiste eindkwaliteit heeft.
Door een hoger gehalte RAP kan het verdichten van asfaltmengsels worden bemoeilijkt, wat soms kan leiden tot hogere mengtemperaturen, die minder duurzaam zijn. Lagere mengtemperaturen kunnen worden gerealiseerd door het gebruik van bindmiddelen met speciale additieven, wat resulteert in een verminderde CO2-uitstoot tijdens het mengen. De lagere temperaturen zorgen er ook voor dat het oppervlak sneller afkoelt, zodat de wegen sneller weer open kunnen en de automobilist minder hinder ondervindt.

Lagere temperaturen kunnen worden gerealiseerd
Shell heeft jarenlang onderzoek naar en tests met bitumen- en RAP-mengsels gedaan. Het resultaat is de ontwikkeling van een speciaal polymeergemodificeerd bitumen, Shell Cariphalte® RC, voor toepassing en gebruik van RAP in hoogwaardige bestratingsmaterialen. Het product verbetert niet alleen de verwerkbaarheid, maar bevordert ook een betere hechting en weerstand tegen vochtschade vergeleken met conventionele bitumensoorten, waardoor het uiteindelijke asfalt duurzamer is.
Gebruikt in combinatie met RAP in basis-, bindmiddel- en oppervlaktelagen worden Shell Cariphalte® RC en andere premiumproducten in het portfolio van Shell door het mondiale bitumen-R&D-centrum van Shell aangepast om de oplossingen geschikt te maken voor zowel bestaande als toekomstige uitdagingen.
Naarmate de druk op het weggebruik toeneemt en de kringloopeconomie een sterk ingeburgerde benadering van zakendoen wordt, zullen aannemers, wegbeheerders en overheden in toenemende mate zoeken naar oplossingen om de effectiviteit van hergebruikt asfalt te maximaliseren. Wegenbouwers kunnen nu al over bitumenoplossingen beschikken die duurzame wegen rendabeler maken, zonder in te leveren op de prestatie van de weg.
1 https://www.ehstoday.com/news/ehs_imp_36326
2 http://www.asphaltadvantages.com/en/advantages/sustainability/15

Wegenbouwer die asfalt aanlegt
100 JAAR VIEREN
Shell Bitumen is een beetje frissere lucht
Schonere werkwijzen ontwikkelen in de bestratingsbranche.
Shell Bitumen verlegt de grenzen
Onze op basis van wetenschappelijke kennis op maat gemaakte circuitformule, laat Formule 1™-fans van over de hele wereld genieten van races waar records worden gebroken.
Shell Bitumen maakt verbindingen
Bitumenoplossingen en technische expertise leveren voor iconische engineeringprojecten die helpen de wereld in beweging te houden.
Shell Bitumen is met haar honderd jaar een krachtpatser
Inventarisatie van honderd jaar primeurs in de industrie, wereldwijd bereik en lokale aandacht.
Shell Bitumen: de weg naar de toekomst
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates door technische - en andere specialisten over bitumen