
Waterstofmijlpaal voor Groningen
Met de aankomst van de BaseLoad Power Hub in de Eemshaven is een nieuwe mijlpaal voor de Nederlandse energietransitie en voor de ontwikkeling van de Groningen Hydrogen Valley bereikt. De innovatieve installatie is het eerste platform voor waterstofproductie en waterstofopslag dat is ontworpen en gebouwd voor offshore omstandigheden. Op 3 oktober overhandigde Crosswind, een joint venture van Shell en Eneco, het platform aan de nieuwe eigenaar DOT, voor verdere kennisontwikkeling van waterstofproductie.
De Baseload Power Hub kwam op 27 september om 17 uur aan in de Eemshaven, na een tocht over zee vanuit Italië. Daar werd het compacte platform voor de productie en opslag van waterstof in twee jaar tijd gebouwd. Het platform is 23 bij 46 meter groot, weeg 1.800 ton en combineert een elektrolyser van 2,5 megawatt, 1.200 kilo aan waterstofopslag en een conversiemodule met een elektrische batterij van 1 megawatt en een opslagcapaciteit van 5 MWh.
In de Groningse Eemshaven werd een nieuwe bestemming gevonden voor het waterstofplatform. Hier zal de nieuwe eigenaar DOT (Delft Offshore Turbine) de Baseload Power Hub, hernoemd tot Phynix, gebruiken voor verder onderzoek, om zo meer inzicht te krijgen in de productie en opslag van groene waterstof. DOT zoekt hierbij samenwerkingen met universiteiten en bedrijfsleven. Ook blijft een team van Shel Technology bij het waterstofplatform betrokken.
Investeren in het noorden van Nederland
“We zijn trots op onze bijdrage aan dit groene waterstofplatform”, zegt president-directeur Shell Nederland Frans Everts. “Met de overhandiging aan DOT bevorderen we verdere kennis en innovatie in de energietransitie. Het is goed dat dit project in het noorden van Nederland plaatsvindt en bij kan dragen aan de waterstofeconomie in Groningen.”
“De vraag naar groene waterstof als drager van duurzame energie is nog klein, maar zodra de vraag toeneemt moeten we hier als sector klaar voor zijn zodat we dan snel en efficiënt kunnen opschalen”, vult Karen de Lathouder, chief operating officer Assets van Eneco, aan. “Daarom is onderzoek naar de mogelijkheden van waterstof en opslag ervan van groot belang. Zo kunnen we waterstof straks ook als flexibele energiebron inzetten wat bijdraagt aan het beperken van netcongestie.”
Toekomstige toepassingen van groene waterstof
Als nieuwe eigenaar wil het in 2014 opgerichte DOT (dotpower.nl) gaan bijdragen aan de ontwikkeling van de Groningse en Nederlandse waterstoftechnologie. DOT beschouwt Phynix als dé plek waar onderwijs, bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen intensief kunnen samenwerken om innovatie snel te vertalen naar vaardigheden en toepassing op de werkvloer.
“Phynix demonstreert hoe leren, opschalen en opleiden hand in hand kunnen gaan”, zegt Jan van der Tempel, directeur van DOT. “We starten op land om capaciteit op te bouwen, terwijl we kennis ontwikkelen én delen. De eindbestemming is de Noordzee: daar kan de installatie bijdragen aan de waterstofvoorziening van morgen.”
Nederlandse waterstofeconomie
De nieuwe toekomst van het waterstofplatform wordt gesteund door onder meer zeehavenautoriteit Groningen Seaports en MissieH2, de belangenbehartiger van bedrijven in de Nederlandse waterstofeconomie.
"Door de Eemshaven zijn wij als Groningen Seaports internationaal topspeler in de ontwikkeling van energieontwikkeling op zee". zegt Bart Jan Hoevers, CEO van Groningen Seaports (Groningen-Seaports.com). "Met de komst van het waterstofplatform versterken we onze positie als proeftuin voor innovatieve waterstoftechnologie. Dit project laat zien hoe we als energiehaven in samenwerking met regionale bedrijven en kennispartners bij uitstek de juiste plek weten te bieden en direct bijdragen aan de versterking van de Hydrogen Valley.”
Shell en waterstof
Shell gaat zelf intussen door met andere groene waterstofprojecten en hoopt in 2026 de Holland Hydrogen 1 op de Tweede Maasvlakte op te starten. Die zal een piekcapaciteit van 200 megawatt hebben en dagelijks zo’n 60 ton waterstof kunnen leveren, gemaakt met water en stroom van wind op zee. De Shell Holland Hydrogen 1 is de eerste duurzame waterstoffabriek op schaal van Nederland én van Europa.
Wat heeft bakkend Holland met de BaseLoad Power Hub te maken?
Steeds meer elektriciteit komt van windparken op zee. Daarmee wordt het lastiger om vraag en aanbod van elektriciteit op elk moment in balans te hebben en te houden. Om die netbalans te onderzoeken, is de zogeheten BaseLoad Power Hub (BLPH) door de Shell-Eneco joint-venture CrossWind bedacht en gebouwd. Maar wat heeft dit te maken met als heel Holland bakt?

Hydrogen milestone for the Netherlands
3 Oct. 2025
With the arrival of the BaseLoad Power Hub in Eemshaven harbour, in the northeast of the Netherlands, a new milestone has been reached for the Dutch energy transition and the development of the regional Groningen Hydrogen Valley. The innovative installation is the first platform for hydrogen production and storage designed and built for offshore conditions. On October 3, Crosswind—a joint venture of Shell and Eneco—handed over the platform to its new owner DOT for further research into hydrogen production.
The BaseLoad Power Hub arrived in Eemshaven harbour on September 27 at 5 PM, after a sea voyage from Italy. Construction of the compact platform for hydrogen production and storage in the Southern European country took over two years. The platform measures 23 by 46 metres (75.5 by 151 feet), weighs 1,800 tonnes (3,968,320 lbs), and combines a 2.5-megawatt electrolyser, 1,200 kilograms (2,646 lbs) of hydrogen storage, and a conversion module with a 1-megawatt battery and a storage capacity of 5 MWh.
In Eemshaven harbour, province of Groningen, a new purpose was found for the hydrogen platform. New owner DOT (Delft Offshore Turbine) will use the BaseLoad Power Hub—renamed Phynix—for further research to gain deeper insights into the production and storage of renewable hydrogen. DOT is seeking collaborations with universities and industries. A Shell Technology team will remain engaged with the project.
Investing in the North of the Netherlands
“We are proud of our contribution to this renewable hydrogen platform,” President Director Shell Netherlands Frans Everts says. “By handing it over to DOT, we promote further knowledge and innovation in the energy transition. It feels right that this project is taking place in the north of the Netherlands and can contribute to the hydrogen economy of the Groningen area.”
“The demand for renewable hydrogen as a carrier of sustainable energy is still small, but once it grows, we as a sector must be ready to scale up quickly and efficiently,” Karen de Lathouder, Chief Operating Officer Assets at Eneco, adds. “That’s why research into hydrogen and its storage is so important. This way, we will be able to use hydrogen as a flexible energy source, helping to reduce grid congestion.”
Future applications of renewable hydrogen
New owner DOT (dotpower.nl)—founded in 2014—aims to contribute to the development of hydrogen technology in Groningen and the Netherlands. DOT sees Phynix as the ideal place where education, industry, government, and research institutions can collaborate intensively to quickly translate innovation into skills and practical applications.
“Phynix demonstrates how learning, scaling, and training can go hand in hand,” Jan van der Tempel, CEO at DOT, says. “We’re starting on land to build capacity, while developing and sharing knowledge. The final destination is the North Sea, where the installation could contribute to tomorrow’s hydrogen supply.”
Dutch hydrogen economy
The new future of the hydrogen platform is supported by organisations including the Groningen Seaports authority and MissionH2, an advocacy group of companies in the Dutch hydrogen economy.
“Thanks to Eemshaven harbour, Groningen Seaports is a top international player in offshore energy development,” Bart Jan Hoevers, CEO of Groningen Seaports (Groningen-Seaports.com) says. “With the arrival of the hydrogen platform, we strengthen our position as a testing ground for innovative hydrogen technology. This project shows how, as an energy port, we can offer the right location in collaboration with regional companies and knowledge partners, directly contributing to the growth of the Hydrogen Valley.”
Shell and hydrogen
Meanwhile, Shell continues with other renewable hydrogen projects and plans to start-up its Holland Hydrogen 1 factory in 2026. It is under construction about 35 kilometres (22 miles) west of the centre of Rotterdam. It will have a peak capacity of 200 megawatts and be able to produce around 60 tonnes (132,277 lbs) of hydrogen per day, produced with water and offshore wind power. The Shell Holland Hydrogen 1 will be the first renewable hydrogen factory at scale in the Netherlands and Europe.
What does the BaseLoad Power Hub has to do with baking Holland?
An increasing amount of electricity is coming from offshore wind farms. This makes it more difficult to keep the supply and demand of power balanced at all times. To investigate this grid balance, the so-called BaseLoad Power Hub (BLPH) was conceived and built by the Shell-Eneco joint venture CrossWind. But what does this have to do with if the Dutch hit the kitchen en masse?