Minder emissies en duurzamer asfalt-Rotterdam The Hague Airport
13 jul. 2020
Rotterdam The Hague Airport (‘RTHA’) is de op een na grootste luchthaven van Nederland en heeft de ambitie de beste regionale luchthaven in Nederland te zijn en op Europees niveau te behoren tot de beste van zijn soort.
Door de kleinschaligheid van de luchthaven en haar relatie met universiteiten en innovatieve bedrijven kan RTHA efficiënt experimenteren en innovaties implementeren. Om te kunnen blijven voldoen aan de hoge verwachtingen van passagiers op het gebied van ecologische en duurzame ontwikkeling, is het belangrijk dat RTHA zich op verschillende fronten ontwikkelt, zoals energieverbruik en vervuilende emissies. Daarnaast opereert RTHA in een strikt milieukader, met ambitieuze doelstellingen om vervuilende emissies te beperken. Binnen deze complexe context hebben Shell en Dura Vermeer op een innovatieve manier onderhoudswerkzaamheden kunnen realiseren aan de Start-/landingsbaan van RTHA.
Innovative bitumen solution helping airports meet their sustainability ambitions
Description:
Nl Script - duurzame en innovatieve toepassingen van Shell en Dura Vermeer op Rotterdam The Hague Airport.
Shell_RtGA_v7_NL Transcript
[Text displays]
The road to success
Innovatieve bitumen oplossingen voor de duurzame ambities van vliegvelden.
[Title]
Projectleider Civiel RTHA- RTHA
Bas Hengeveld
We staan hier op Rotterdam The Hague Airport, de op twee na grootste luchthaven van Nederland met de heel grote ambitie om binnen Europa in zijn segment toch een van de beste luchthavens te zijn.
Je kan eigenlijk natuurlijk niet meer om duurzaamheid heen, wat ook betekent dat we een grotere verantwoordelijkheid hebben in de regio. Wij proberen op alle fronten wel duurzaamheid te introduceren. Zo zijn we ook met een zonnepanelenveld bezig. We zijn nu ook met asfalt een stapje verder gegaan door daar ook een duurzaam en innovatief mengsel voor te gebruiken.
[Title]
Key Account Manager Bitumen – Shell
Peter Derkx
De luchtkwaliteit is wereldwijd een gigantisch probleem. En de Wereldgezondheidsorganisatie heeft daar ook allerlei onderzoek naar gedaan. Daar moeten we gewoon iets aan doen en wij maken als Shell een eerste stap, samen met Dura Vermeer.
[Title]
Projectcoördinator Duurzaamheid – Dura Vermeer
Sven van Es
Bij de productie en aanleg van het asfalt komen er emissies vrij en door het toepassen van Shell Bitumen FreshAir worden die met 40% verminderd.
[Text displays]
-40%
Shell Bitumen FreshAir vermindert de emissies en fijnstof van het asfalt met gemiddeld 40%
In het lab: NOx, SOx
In het veld: NOx, SOx, VOC, CO, PM
[Title]
Key Account Manager Bitumen – Shell
Peter Derkx
Het is niet alleen dat het die emissies reduceert, maar ook dat het de geur wegneemt.
[Title]
Projectleider Civiel RTHA- RTHA
Bas Hengeveld
Als passagiers hier naar de vliegtuigen lopen, dan maken ze dat toch allemaal mee. Dit ruik je nauwelijks. Ze zien dat er gewerkt wordt, maar de overlast is eigenlijk minimaal.
[Title]
Projectcoördinator Duurzaamheid – Dura Vermeer
Sven van Es
Daarnaast hebben we hier een EME-tussenlaag toegepast die er eigenlijk voor zorgt dat we 30% minder asfalt hoeven toe te passen en daardoor veel minder transportbewegingen hoeven uit te voeren. Dura Vermeer is hierbij gewoon trots dat wij kunnen bijdragen aan de duurzame ambities van Rotterdam The Hague Airport.
[Title]
Projectleider Civiel RTHA- RTHA
Bas Hengeveld
Wij zijn op zich wel verrast dat er ook in het asfalt innovatieve initiatieven zijn en daarom hebben we ook onze partners, Dura Vermeer en Shell, nodig. En dat zie je eigenlijk vooral terug bij ons op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Dat is natuurlijk een heel breed toverwoord en alle afdelingen binnen de luchthaven zijn daar eigenlijk wel mee bezig. Naast levering van jetfuel wordt er ook gewerkt aan een milieuvriendelijk variant van de brandstofvoor alle voertuigen op de airsite.
[Title]
Projectcoördinator Duurzaamheid – Dura Vermeer
Sven van Es
Shell Bitumen FreshAir is beter voor het milieu en beter voor mijn collega's.
Shell Bitumen FreshAir - een innovatief bitumen dat helpt om de luchtkwaliteit op bouwplaatsen te verbeteren
Dankzij Shell Bitumen FreshAir, ons innovatieve bitumen dat emissies met gemiddeld 40% helpt te verminderen en dat ook bitumengeuren neutraliseert, heeft Rotterdam The Hague Airport de impact van het werk op haar medewerkers en luchthavengebruikers weten te minimaliseren door de overlast van bitumendampen te beperken.
De innovatieve actieve technologie is getest door wegenbouwers en luchtkwaliteitsdeskundigen in steden over de hele wereld en heeft bepaalde gassen (SOx, NOx, CO) en fijnstof uit asfaltmengsels met gemiddeld 40% verminderd.
Het mengsel van inhiberende componenten van Shell Bitumen FreshAir reageert direct met selectieve verbindingen die de bron zijn van gassen, fijnstof en reukafgevende moleculen. De chemische reactie vindt op moleculair niveau plaats, waardoor er minder gassen en fijnstof vrijkomen en in de lucht terechtkomen. Daardoor is de impact op de luchtkwaliteit kleiner en wordt de geur verdreven.
Shell Bitumen oplossingen voor de luchthavens van vandaag en morgen
Shell Bitumen helpt haar partners op de drukste luchthavens ter wereld met het ontwikkelen en aanleggen van asfaltwegen zoals start- en landingsbanen. Shell Bitumen toepassingen worden gebruikt op de grootste luchthavens ter wereld, waaronder Heathrow Airport (UK), Charles de Gaulle Airport (Frankrijk), Dubai International Airport (VAE), Hong Kong International Airport (Hong Kong) en Amsterdam Airport Schiphol (Nederland).
Shell Bitumen is toegewijd aan continue innovatie en technische expertise. Dit stelt ons in staat om samen met onze klanten oplossingen te ontwikkelen die voldoen aan hun behoeften aan veiligere en duurzamere toepassingen voor luchthavens. Samen met haar partners in de luchthavensector ontwikkelt Shell Bitumen oplossingen om de uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden.
Rotterdam The Hague Airport – Shell Bitumen FreshAir casestudy