Station Waalhaven biedt LNG op twee drukniveaus

De aanpassing is gedaan voor klanten met een Volvo FH LNG. Dit Euro6-model kwam in 2018 op de markt en is gebaat bij een lagere druk dan zijn voorganger en de huidige modellen van fabrikanten Iveco en Scania: 3 tot 5 bar in plaats van 7 tot 9 bar. Dat zorgt ervoor dat de LNG kouder is en de brandstofmoleculen kleiner zijn. Daardoor kan er meer gas in de tank en valt de actieradius groter uit. “Dat scheelt circa 10 procent”, aldus Jan Schouten, productmanager en LNG-expert bij Volvo Trucks.

Sneller tanken

Er zijn nog twee voordelen, vertelt Alex van den Adel, Shells Business Development Manager Downstream LNG voor de Benelux: “Het tanken gaat sneller en we hoeven bijna niet meer te ‘venten’. Dat gas retour pompen hoeft alleen nog als de warmte en de druk in de tank van de truck boven 10 bar is. Per saldo is er dus meer LNG voor de motor en dat verhoogt de brandstofefficiëntie.” Tanken gaat volgens een iets aangepaste procedure en een extra drukknop, zodat de chauffeur niet per ongeluk de verkeerde druk kiest.

Shell heeft de ambitie is om nog vóór de zomer ook de andere LNG-stations in Nederland om te bouwen. “En de 39 nieuwe stations, die we de komende vier jaar met steun van de Europese Commissie in Nederland, Polen, Duitsland, België, Frankrijk en Spanje gaan bouwen, krijgen meteen afleverpunten met twee verschillende drukken”, zo laat Van den Adel weten.