Sprachen während des Shell Energie-Dialogs über den Weg zu Netto-Null-Emssionen: Parl. Staatssekretär Steffen Bilger; Huibert Vigeveno (Shell), Christian Hochfeld, Agora Energiewende; Dr. Fabian Ziegler (Shell), Nico Rosberg und Moderatorin Dr. Melinda Crane.

Alle seinen op groen voor elektrisch rijden

Alle seinen staan op groen voor elektrisch rijden. In 2020 worden in Nederland twee tot vier keer zoveel elektrische auto’s verkocht als in 2019. Dat voorspelt Sytse Zuidema, CEO van NewMotion. Het bedrijf, sinds 2017 onderdeel van Shell maar zelfstandig opererend vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam, zorgt ervoor dat al die auto’s straks ook kúnnen rijden. Zij leveren niet alleen laadpunten maar ook alle producten en diensten die daarmee verbonden zijn.

Door Sytse Zuidema (redactie: Martin Dekker) op 11 dec. 2019

Hoe doet Nederland het op het gebied van elektrisch rijden?

“Nederland is in Europa samen met Noorwegen koploper. Elektrisch rijden sloeg hier vroeg aan, vooral dankzij de incentive van de overheid op elektrische en hybride auto’s en de korting op de leasebijtelling. Op die golf kon NewMotion, al opgericht in 2009 en dus een van de pioniers, meegroeien.”

 

Wat is de basis van het succes van NewMotion?

“Naast de laadpunten hebben we ook allerlei diensten voor fleetowners, leasemaatschappijen en importeurs ontwikkeld. We zijn al snel een fullservice bedrijf geworden: we regelen alles wat bij het laden komt kijken. We helpen bedrijven, leasemaatschappijen en autofabrikanten desgewenst ook bij de communicatie en voorlichting naar hun klanten of medewerkers.”

“Als een bedrijf of leasemaatschappij doorgeeft dat een medewerker elektrisch of hybride gaat rijden, regelen wij het hele end-to-end-proces: van de installateur die thuis de meterkast aanpast en het laadpunt plaatst tot de laadpas om overal in Europa te kunnen laden. We zorgen ook voor het laadpunt op de zaak en maken het voor het bedrijf mogelijk om alles rond het laden van het elektrische wagenpark te monitoren, analyseren en beheren.”

 

Hoeveel laadpunten hebben jullie?

“52.000 eigen laadpunten: thuislocaties, kantoorlocaties en depotlocaties. En door heel Europa kunnen onze klanten laden op meer dan 125.000 publieke laadpunten in ruim 35 landen.”

 

In 2017 kozen jullie voor aansluiting bij Shell. Wat betekende dat voor NewMotion?

“Met Shell staan we sterk. Iedereen in de markt ziet ons als een geloofwaardige partij. We hoeven ook niet meer elke twee jaar energie te steken in het vinden van funding om onze groei te financieren. We waren in staat verder te investeren; in ons platform, in de hard- en de software en in mensen. We hebben nu meer dan 250 medewerkers.” “Mede door Shell hebben wij ook commercieel een goede positie in de landen om ons heen, dankzij de contacten, relaties en kanalen om die markten te bedienen. We zijn er klaar voor om nu ook het grote publiek te helpen overstappen op elektrisch rijden. We richten ons vooral op Engeland, de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Maar op verzoek van autofabrikanten en leasemaatschappijen, die een Europese dekking willen, zijn we in bijna alle Europese landen actief.”

 

Wat levert de samenwerking nog meer op?

“We hebben een aantal mensen in ons team die van Shell afkomstig zijn. Met het doel om de verbinding te maken en meer van elkaars sterke punten te profiteren. Met Shell Fleet Solutions hebben we de Shell Card uitgebreid zodat hun klanten er zowel benzine en diesel mee kunnen betalen als elektrisch laden.” “In oktober hebben we ook de Shell Recharge-app voor consumenten gelanceerd. Die is gebaseerd op ons softwareplatform. Daar verwachten wij veel van; het merk Shell is internationaal immers veel bekender dan NewMotion. Met de app kun je in heel Europa een laadplek vinden en krijg je toegang tot alle laadpunten van aanbieders waar wij afspraken mee hebben.”

Hoe verloopt de ontwikkeling van elektrisch rijden nu?

“Alle automerken zijn er druk mee bezig. Kijk maar naar de nieuwe modellen dit jaar en het aantal dat komend jaar op de markt komt. Ook belangrijk is het beleid van landen als Duitsland, Frankrijk, Engeland… Iedereen is zwaar aan het stimuleren dat er een conversie komt van benzine en diesel naar elektrisch.”

In Nederland wordt het fiscale voordeel juist kleiner: de bijtelling gaat op 1 januari van 4 naar 8 procent…

“En dan alleen tot een aanschafwaarde van 45.000 euro in plaats van 50.000. Ik vind dat de Nederlandse regering dat nu best wel goed aanpakt. Het gaat stapsgewijs, geleidelijk. Oké, de bijtelling wordt twee keer zo hoog, maar het blijft nog steeds veel aantrekkelijker dan een brandstofauto. De regeling past ook beter bij de toekomstige modellen, waarvan de meeste rond of onder de 40.000 euro gaan kosten.”

Sytse Zuidema (NewMotion) laadt zijn auto op kantoor met de oplossing van Shell en NewMotion
Sytse Zuidema (NewMotion) laadt zijn auto op kantoor met de oplossing van Shell en NewMotion

Voor leasemaatschappijen en fleetowners zijn vooral de total costs of ownership belangrijk.

“Ja, en die zijn afhankelijk van de restwaarde. De eerste signalen zijn goed: Tesla’s blijven veel waard, die schrijven weinig af. Waar de restwaarde van elektrische auto’s heel goed blijkt te zijn, is die van diesels – nu nog goed voor 90 procent van het wagenpark van leasemaatschappijen – enorm gekelderd. Je mag vanaf 2030 de binnenstad van Amsterdam niet meer in; dus wie koopt er dan nog een tweedehands diesel.”

Welke auto rijdt u zelf?

“Een Tesla Model 3. Die bevalt uitstekend. Ik ervaar ook geen belemmeringen. We zijn er gewoon mee op vakantie geweest naar Zuid-Europa. Ik moet alleen wel oppassen dat ik geen bekeuringen krijg; je kunt er zo loeisnel mee optrekken…”