Shell ReFuel 2020

“Shell SmartPay is hartstikke handig”

Jörgen Heetkamp was waarschijnlijk een van de eerste gebruikers van Shell SmartPay. “Begin 2020. Ik had in de vernieuwde Shell-app gezien dat je voortaan met je mobiele telefoon en dus contactloos kon betalen”, vertelt de bedrijfsleider van Infra-Techniek uit Krimpen aan den IJssel. “Toen heb ik het vrij snel geactiveerd. Hartstikke handig. Ik gebruik het sindsdien altijd.”

Door Jörgen Heetkamp (redactie: Martin Dekker) op 17 dec. 2020

Shell SmartPay is gekoppeld aan de Shell-card. Zakelijke rijders hebben eerst toestemming nodig van hun werkgever. Dat kan een bedrijf zelf regelen via Shell Fleet Hub, het online platform voor het beheer van Shell-cards en Shell-accounts. Vervolgens kun je via je smartphone betalen voor je brandstof. Meteen bij de pomp. Snel, gemakkelijk en veilig. Handig als je haast hebt; je bent zo weer onderweg. Heetkamp was er zó vroeg bij dat de eerste keer dat hij met SmartPay betaalde, voor de medewerkers van het Shell-station in Krimpen aan de IJssel ook de primeur was. “Ja, die moesten ook even goed kijken wat er nou gebeurde. Ze kregen een onbekende melding en dachten eerst dat er misschien een storing was.”

Geen mondkapje op

Heetkamp is blij met SmartPay: “Ik tank één tot twee keer per week. Het gaat snel en werkt goed. Ik rijd door het hele land naar projecten en inmiddels kan ik bij alle stations waar ik kom op die manier betalen. Ook bij Shell Express.” “De app zoekt zelf het station op waar je bent. Even inloggen en het pompnummer intoetsen en je kunt tanken. Zodra je weer in de auto stapt en je telefoon pakt, zit het bonnetje al in je mailbox en is het te zien in de app. De tankbon komt via Shell Fleet Hub ook bij de financiële administratie terecht. Geen gedoe met bonnetjes dus.” Met de uitbraak van het coronavirus kwam er nóg een voordeel bij: “Het is gemakkelijker afstand te bewaren. Je hoeft immers niet de shop in om te betalen. Geen mondkapje op ook… Je stapt weer in je auto en kunt weer weg. En als je Air Miles spaart, krijg je die er automatisch bij.”

Wegrijden zonder betalen

Nu betaalt naast Heetkamp alleen Infra Groep-directeur Ton de Jong met Shell SmartPay. Die moest wennen, bekent hij: “Het voelde alsof ik wegreed zonder te betalen. Je ziet andere klanten ook soms verbaasd kijken…” De bedoeling is dat straks ook de chauffeurs op de vrachtwagens er gebruik van gaan maken. “We voeren het in overleg met de jongens in. Ze mogen zelf kiezen of ze met SmartPay willen betalen. Ze kunnen uiteraard altijd naar binnen in de shop voor bijvoorbeeld hun vaste kop koffie. De tankbeurt is dan echter alvast gemakkelijk betaald.”

Top 3

Infra-Techniek is onderdeel van de Infra Groep. Het Krimpense bedrijf behoort in Nederland tot de top 3 specialisten op dit gebied. Directeur Ton de Jong: “We zijn de enige grote, onafhankelijke speler. Honderd procent zelfstandig. Dus kunnen we voor iedereen werken. De concurrenten zijn dochterbedrijven van grote aannemers in de grond- wegen waterbouw.”

De Infra Groep werk door heel Nederland. Vaak in opdracht van die grote GWW-aannemers, aan nieuwbouw- en renovatieprojecten voor Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten. Een groot project dat nu loopt, is Comol5 RijnlandRoute, de verbinding van Katwijk naar Leiden via de A44 naar de A4. Maar ook het onderhoud van de wegen in West-Nederland Zuid vraagt veel van de capaciteit van de Infra Groep. Het wagenpark bestaat uit ruim 70 voertuigen: freesmachines, wegdekreinigers en veeg/zuig-wagens, in alle uitvoeringen en formaten. “Je kan niet met een kruiwagen en een schep de weg op”, aldus De Jong. “We investeren voortdurend. Ons materieel is niet ouder dan zes of zeven jaar. Het moet betrouwbaar en up-to-date zijn. Zo hebben we zo min mogelijk uitval.”

Jörgen Heetkamp (Infra-Techniek) over Shell SmartPay
Jörgen Heetkamp (Infra-Techniek) over Shell SmartPay

’s Nachts werken

Dat is ook te danken aan de medewerkers, legt hij uit. “We hebben goed en gekwalificeerd personeel. Opdrachtgevers verwachten resultaat. Daarnaast is het een must om veilig en volgens de protocollen te werken.” Het najaar is de drukste periode voor de Infra Groep. Dan moeten wegen worden geprepareerd voor de naderende winter en komen de budgetten en reserveringen vrij. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen wordt er veel ’s avonds, ’s nachts en in de weekenden gewerkt. “We zijn heel druk, maar vaak zie je ons niet”, zegt Heetkamp. De meeste machines staan verspreid door Nederland. In de regio waar ze het meest worden ingezet. “Het zou zonde zijn als ze elke keer naar Krimpen en weer terug moeten rijden. De chauffeurs wonen ook door het hele land. Zij zijn verantwoordelijk voor hun voertuig. We huren overal parkeerplekken op industrieterreinen.”

Betrouwbaar

Al vanaf de oprichting in 2000 is het bedrijf klant van Shell. “Als net beginnend bedrijf was ik blij dat Shell ons brandstof wilde leveren”, vertelt De Jong. “Voor mij was het belangrijk dat Shell een landelijke dekking heeft en dat Boot uit Alphen aan den Rijn, tegenwoordig heet dat Oliecentrale, met tankwagens op locatie diesel kon leveren voor onze wagens en installaties.” “Wat voor ons ook zwaar weegt, is dat Shell een constante kwaliteit brandstof levert en dat het een betrouwbare onderneming is. Die zekerheid hebben wij in onze dienstverlening gewoon nodig. Dan kunnen wij ook een beter, betrouwbaar product leveren.”