Shell ReFuel 2020

“Gemakkelijk, snel en alle informatie is beschikbaar”

“Bij REMONDIS rijden we al heel lang met brandstof van Shell. In elk geval zo lang ik me kan herinneren. Toen ik voor het onderdeel Rioolservice werkte, in 2004/2005, lagen er al Shell-passen in de wagens.” Inmiddels is Ronald Wubbels al enige tijd technisch inkoper bij REMONDIS Nederland. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de brandstof en de administratie en uitgifte van tankpassen. Met Shell Fleet Hub gaat dat van een leien dakje, vertelt hij.

Door Ronald Wubbels (redactie: Martin Dekker) op 17 dec. 2020

Wubbels werkt inmiddels twintig jaar bij het bedrijf. Eerst was het nog de Dusseldorp Groep. Die werd in 2015 overgenomen door REMONDIS. Het Duitse familiebedrijf is een wereldwijde speler met circa 900 vestigingen op vier continenten en meer dan 30.000 medewerkers.

Meer dan alleen afval

Het Nederlandse hoofdkantoor bevindt zich in het Gelderse Lichtenvoorde. Het bedrijf is door heel het land actief en heeft meer dan 25 locaties. REMONDIS Nederland doet meer dan afval alleen. Het heeft vier pijlers: inzameling & recycling van afval, rioolservice (aanleg en onderhoud van rioolsystemen en gemalen), gevaarlijk afval en de verwerking van biomassa onder de vlag Bruins en Kwast. “Onze ambitie is de grootste in Nederland te worden. Deels door autonome groei, maar ook door overnames. De laatste overname was die van de Baetsenmilieubedrijven in Veldhoven, Son en Echt begin 2020.”

Corona

“REMONDIS is een betrouwbare partner. We zijn gewend in mogelijkheden te denken en niet in problemen. We vinden altijd wel een oplossing. Dat zie je ook in deze bijzondere tijden. Bijvoorbeeld door met klanten mee te denken die door corona in zwaar weer zitten. Zoals de horeca. Ze produceren geen afval als ze dicht zijn. Dan ga je met die ondernemers in gesprek over contractafspraken. We hebben in een aantal gevallen ook betalingsregelingen aangeboden of contracten opgeschoven.” Zelf heeft REMONDIS het niet rustiger gekregen door corona. “Ons werk gaat altijd door. We zijn een vitale sector, we kunnen het afval niet op straat laten liggen.”

Het Nieuwe Rijden

Als afvalspecialist is REMONDIS vanzelfsprekend volop in de weer met klimaat- en milieumaatregelen. Zoals het terugdringen van de eigen CO2-uitstoot. “We gaan uiteindelijk richting fossielvrije brandstof. We zetten nu al negentien vrachtwagens op CNG in en één op waterstof. Nu gaan we met de personenauto’s gefaseerd over op elektrisch rijden.”

Jaren terug was er al aandacht voor brandstofbesparing. “Toen hebben we onder meer “Het Nieuwe Rijden” geïntroduceerden de chauffeurs getraind in zuiniger rijden, minder hard optrekken en remmen.

Ronald Wubbels (REMONDIS) over Shell Fleet Hub
Ronald Wubbels (REMONDIS) over Shell Fleet Hub

Overzichtelijk

Shell Fleet Hub, de online omgeving om de Shell Cards en Shell-accounts te beheren, bevalt de inkoper uitstekend: “Ik werk er nu ruim een jaar mee. Ik vind het superhandig. Ik kan er alles mee doen en er ook alles uithalen wat ik wil weten. Kaarten bestellen gaat snel. Het werkt zeer eenvoudig en is overzichtelijk.” “Je kunt gewoon zelf dingen invullen, veranderen en aanpassen. Bijvoorbeeld de maximumvolumes en bedragen per card. Binnen een kwartier is het dan ook al verwerkt.”

Shell Fleet Hub is ook een goed instrument om fraude met en diefstal van kaarten tegen te gaan. Dankzij zelf in te stellen e-mailalerts kun je als bedrijf direct op de hoogte worden gebracht bij ongebruikelijke en verdachte transacties. Bij overschrijding van de ingestelde bestedingslimiet of als een Shell Card op een door de klant niet toegestane tijd of locatie wordt gebruikt.

Waardevolle informatiebron

Shell Fleet Hub is voor hem een waardevolle informatiebron, vertelt Wubbels: “Als ik het gemiddelde verbruik per voertuig wil weten, zeg over een periode van meerdere maanden, kan ik dat gemakkelijk destilleren. Ik wil de vinger aan de pols kunnen houden. Niet dat er vaak uitschieters zijn. Alhoewel… zo’n grote zuigwagen van Rioolservice kan soms op een dag maar 20 kilometer rijden en toch zijn tank aan het eind van de dag leeg hebben. Dan heeft die machine op locatie de hele dag stationair staan draaien met hoog toerental, wat noodzakelijk is om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren”.

Een snelle check in Shell Fleet Hub, vlak vóór het interview, leert dat REMONDIS Nederland nu 124 Shell Cards in gebruik heeft. “Nee, nog niet voor alle voertuigen. Dat komt door de overnames. Sommige bedrijven werken nog met hun vroegere leveranciers. Als we in de toekomst één organisatie zijn, zal dat worden gestroomlijnd.” “Service is belangrijk en de dichtheid van het netwerk in het gebied waar de wagens rondrijden. Shell kom je bijna overal tegen, dus dat zit wel goed. In elk geval de voertuigen die landelijk rijden, hebben dan ook een Shell Card.” Zelf heeft hij er weliswaar geen één nodig, maar de collega’s met een Shell Card zijn daar in de praktijk zeer tevreden over, weet Wubbels. “Indien dat anders was, had ik het heus wel gehoord. Reken maar. Maar ik krijg er eigenlijk nooit klachten over.”