Direct naar de hoofd inhoud
Trucks on a highway in a green field landscape

Biobrandstoffen

Biobrandstoffen vormen een hernieuwbare energiebron, gemaakt van organisch materiaal of afval, die een waardevolle rol kunnen spelen bij het verminderen van de uitstoot van CO2. Biobrandstoffen vormen een van de grootste bronnen van hernieuwbare energie die momenteel in gebruik zijn. Wij ontwikkelen biobrandstoffen voor een lagere uitstoot van vrachtvervoer en de luchtvaart.

Wat zijn biobrandstoffen?

A harvester in a field.

Het maakproces

Biobrandstoffen kunnen worden geproduceerd uit organisch materiaal (biomassa) zoals maïs, suiker, plantaardige oliën of afvalgrondstoffen. Biobrandstoffen zijn een van de grootste bronnen van hernieuwbare energie die momenteel in gebruik zijn. Omdat ze minder CO2 uitstoten dan conventionele brandstoffen, kunnen ze worden gemengd met bestaande brandstoffen als een effectieve manier om de CO2-uitstoot in de transportsector te verminderen.

A container ship seen from above, pushed by tug boats.

Het gebruik van biobrandstoffen

Het gebruik van biobrandstoffen neemt toe, grotendeels door nieuw energiebeleid in Europa, de VS en Brazilië. Dat vraagt om meer hernieuwbare, koolstofarme brandstoffen voor de transportsector. Die staat voor een kwart van het energieverbruik in de wereld en een vijfde van de energiegerelateerde CO2-uitstoot. Voor het wegvervoer is elektrisch rijden nu al vaak een uiktomst. Maar voor langere reizen, zeker over water en door de lucht, zijn koolstofarme (bio)brandstoffen of waterstof nog best lang noodzakelijk.

Hoe werken biobrandstoffen?

A crop sprayer in a green field of agricultural produce

Ontwikkeling van biobrandstoffen

Wanneer biobrandstoffen worden gebruikt in transport, stoten ze CO2 uit die door planten wordt afgevangen of wordt gerecycled uit materialen zoals dierlijk vet of gebruikte bakolie.

A white truck on a provincial road.

Lagere CO2-uitstoot

Het netto effect is dat er minder CO2 vrijkomt in vergelijking met conventionele fossiele brandstoffen die extra CO2 in de koolstofcyclus brengen wanneer ze worden verbrand. Daarom zijn biobrandstoffen een geleidelijke stap in de richting van een koolstofarm en duurzaam energiesysteem.

The bow of a container ship

Samen vooruit

Omdat biobrandstoffen gemengd kunnen worden met bestaande brandstoffen, kunnen ze worden gebruikt in de voertuigen van vandaag en in de bestaande infrastructuur. Ze bieden daarom een praktische en goedkope oplossing om de uitstoot van transport te verminderen. Op de weg, maar ze zijn vooral ook belangrijk voor de luchtvaart en de zeevaart, waar vloeibare brandstoffen nog lang nodig zullen blijven.

Grondstof voor biobrandstof bij Raizen, Brazilië

Geavanceerde biobrandstoffen

Tegenwoordig worden de meeste biobrandstoffen geproduceerd uit landbouwgewassen of plantaardige oliën en worden ze conventionele biobrandstoffen genoemd. Processen die brandstoffen produceren uit afval (dierlijk vet en gebruikte bakolie), oneetbare gewassen of houtafval staan bekend als geavanceerde of tweede generatie biobrandstoffen. We streven ernaar om het gebruik van afval en residuen te maximaliseren, omdat ze een koolstofarm eindproduct produceren en duurzamer zijn. Voor de grondstoffen moeten we samenwerken met onze toeleveranciers om ontbossing te voorkomen, de biodiversiteit te beschermen, de traceerbaarheid te verbeteren en te voorkomen dat land wordt gebruikt om energiegewassen te telen die de groeiende vraag naar voedsel moeten ondersteunen. We gebruiken certificeringsschema's van derden, uitgebreide zorgvuldigheidsonderzoeken en een groot aantal andere contractuele duurzame clausules ter ondersteuning van deze inspanning.

Soorten biobrandstoffen

Rijen mais in het veld.

Bio-ethanol

Bio-ethanol wordt geproduceerd door het fermenteren van suiker of zetmeel uit producten zoals suikerriet, maïs of tarwe. Het wordt gemengd met benzine, hetzij op lage niveaus in reguliere voertuigen (tot 10%) of op hogere niveaus in "flex fuel" voertuigen die zijn aangepast om zowel benzine als ethanol te gebruiken. Wanneer oneetbare gewassen worden gebruikt, wordt de bio-ethanol omschreven als tweede generatie of geavanceerde biobrandstof.

Shell Renewable Diesel op de pomp

Hernieuwbare diesel (HVO)

Hernieuwbare diesel (HVO) en duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) kunnen allebei worden geproduceerd met zogenoemde hydroprocessed esters and fatty acids (HEFA)-processen. Tijdens het productieproces worden onzuiverheden verwijderd uit duurzame plantaardige oliën of afvalgrondstoffen, voordat ze op hoge temperatuur met waterstof worden behandeld. Het resultaat is een kleurloze en reukloze brandstof, waarvan de chemische samenstelling identiek is aan fossiele diesel. Shell biedt sinds april 2022 Shell Renewable Diesel (HVO) aan in haar Nederlandse netwerk. Wie ermee rijdt, heeft tot 90% minder CO2e emissies ten opzichte van normale diesel.

Ga naar HVO voor transportbedrijven
Rotterdam The Hague Airport (Foto: Paco van Leeuwen)

Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF)

SAF biedt een belangrijke oplossing voor het koolstofvrij maken van de luchtvaart en is een alternatief voor conventionele kerosine als drop-in brandstof. Het kan onder meer worden gemaakt van gebruikt frituurvet en organisch afval uit de landbouw en kan tot een uitstootreductie van 80% leiden. In Nederland leveren Shell en partners bio-based SAF in hoge bijmening aan vliegvelden als Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

A fuel truck with a picture of cows in a green field at a Shell BioLNG fuel stop.

Bio-LNG

In Nederland is er sinds februari 2022 Shell BioLNG (onze productnaam), een belangrijke stap in het verduurzamen van zwaar wegtransport en het binnenvaarttransport. Voor het vrachtvervoer over de weg is BioLNG een uitkomst als transitiebrandstof, naast de inzet van elektrische trucks. Shell BioLNG wordt eerst nog als bio-LNG (de productsoort wordt met streepje geschreven, de Shell-productnaam zonder streepje) bijgemengd met gewone LNG, maar de bedoeling is dit uiteindelijk op te schalen naar 100% zuivere bio-LNG. Shell levert bio-LNG in Nederland vanuit de installatie die het samen met partners Nordsol

 en Renewi in de herfst van 2021 in Amsterdam opende. Daar zal op termijn naar schatting 3,4 kiloton bio-LNG worden geproduceerd, waarmee een CO₂-uitstoot vergelijkbaar met die van 13 miljoen wegkilometers wordt voorkomen.

5 vragen over bio-LNG

1. Wat is bio-LNG eigenlijk?

De afkorting LNG staat voor Liquefied Natural Gas. Het is vloeibaar gemaakt gas. Meestal is dat aardgas, maar in het geval van bio-LNG gaat het om gas uit organisch materiaal, plantaardige resten bijvoorbeeld. Om bio-LNG te maken, wordt het organisch materiaal eerst omgezet naar biogas. Dat gebeurt in een vergister. Nadat alle vervuiling eruit is gefilterd, wordt het gas afgekoeld. Zo krijgt het een vloeibare vorm. Dat maakt bio-LNG compact en eenvoudig te transporteren.

2. Hoe wordt Shell BioLNG gemaakt?

Shell BioLNG is vloeibaar gas uit organisch afval, denk aan landbouwresten, etensresten en voedsel waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. In een vergister wordt het organisch afval door bacteriën afgebroken, in zuurstofloze omstandigheden (an-aerobisch). Biogas bestaat voor 30% tot 45% uit CO₂, waterstofsulfide en andere componenten die worden verwijderd, waarna het gas wordt opgewaardeerd naar hoge kwaliteit biomethaan die vloeibaar wordt gemaakt door het af te koelen naar -162 graden Celsius.

Shell BioLNG wordt ook zo gemaakt, en in Nederlands werkt Shell daarvoor samen met Nordsol en Renewi. Shell BioLNG kan in bestaande LNG-motoren en -tankstations worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn. Vrachtwagens die op (bio-)LNG rijden zijn stiller en schoner, en mogen daarom in veel steden en dorpen onder meer winkels langer bevoorraden dan traditionele trucks.

3. Hoe draagt bio-LNG bij aan schoner verkeer?

Vergeleken met diesel heeft bio-LNG een veel lagere CO2-uitstoot. Bovendien wordt bio-LNG gemaakt van organische afvalstoffen, en niet van fossiele bronnen. Dat maakt bioLNG een duurzamere brandstof.

4. Wie kan bio-LNG gebruiken?

Bio-LNG is name geschikt als brandstof voor schepen en vrachtauto’s. Doordat de brandstof vloeibaar is gemaakt, is het erg compact. In een tank kan zodoende veel bio-LNG worden opgeslagen en vervoerd. Zo kunnen lange afstanden worden overbrugd. Shell Nederland biedt Shell BioLNG (de productnaam wordt zonder streepje geschreven) met partners aan bij de Shell LNG-stations voor het commercieel wegtransport.

5. Nordsol, Renewi en Shell werken samen aan de productie van bio-LNG. Wat maakt die samenwerking bijzonder?

Nordsol, Renewi en Shell hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de energietransitie in de transportsector. Iedere partij heeft zijn eigen rol in de samenwerking. Renewi zamelt in Nederland organische afvalstoffen in bij de voedingsmiddelenindustrie, de horeca en de retail. In een vergister zet Renewi de biomassa om in biogas. Nordsol maakt er vervolgens ter plekke bio-LNG van. Shell op haar beurt investeert in de ontwikkeling van Nordsol en zorgt ervoor dat de brandstof uiteindelijk in de tank van de klant op het tankstation komt.

Groen gas

Groen gas is biogas gemaakt van organisch afval, zoals groente- en fruitresten, rioolslib en voornamelijk mest. Het gas kan net als aardgas voor verwarming of elektriciteitsopwekking worden gebruikt.

Het maken van groen gas gebeurt met een vergister. Daarin wordt de mest van onder meer melkvee- en varkenshouderijen verwerkt, samen met ander organisch afval. Bacteriën breken hier de de resten van planten en gras en de mest af. Wat eruit komt, is biogas. Om biogas geschikt te maken als groen gas worden onzuiverheden, zoals waterdamp en zwavel, uit het gas gefilterd. Daarna kan het worden gebruikt in bestaande aardgasleidingen.

Meer Shell