
Kan de uitstoot van een auto alleen maar water zijn?
Er rijden meer auto’s op de weg dan ooit tevoren. Het belang van nieuwe brandstoffen met minder schadelijke uitstoot neemt toe. Een van deze brandstoffen is waterstof, waarbij waterdamp wordt uitgestoten in plaats van ‘traditionele’ uitlaatgassen. En dat komt de luchtkwaliteit ten goede.
Hoe werkt rijden op waterstof?
Duration: {5:37} minutes
Description:
Waterstof als brandstof, oftewel, rijden met een waterstofauto. Hoe werkt dit precies? Rutger van Want.nl stapte samen met Leroy van Manners.nl in de Toyota Mirai en zochten het uit op hun roadtrip naar het waterstoftankstation van Shell in het Duitse Wuppertal.
Hoe werkt rijden op waterstof? Transcript
[Background music plays]
{Bright, uplifting music plays.}
{Visual}
{The two leading characters are shown in different shots sitting in the car, pushing a glass of water, laughing a glass of water.}
[Text displays]
{WANT/MANNERS – hoe werkt rijden op waterstof?}
{Visual transition}
{The two leading characters are in front of two different cars.}
[Text displays]
[/Rutger Houweling/ Want.nl]
{Rutger}
{Hey guys. Nou, deze kennen we wel: de hybride. Al 20 jaar lang verandert die het weglandschap, maar het is tijd voor iets nieuws: waterstof.}
[Text displays]
[/Leroy van den Berg/ Manners.nl]
{Leroy}
{Ik ga lekker bij jou in de auto stappen. We gaan roadtrippen naar Duitsland, en onderzoeken we wat deze vorm van elektrisch rijden ons gaat brengen.}
{Rutger}
{Lijkt me een goed plan.}
{Visual transition}
{Rutger and Leroy step into the car and drive off. Different shots of the hydrogen electric car are shown. Then Rutger and Leroy have a conversation in the car.}
{Rutger}
{Toyota heeft het voor elkaar gekregen om de allereerste waterstof-Sedan op de markt te brengen. Wat toch wel vrij uniek is. Oh, ik moet even gassen.}
{Leroy}
{Ook nog een camper inhalen.}
{Rutger}
{Even campertje inhalen. Oké, dus je hebt hier de brandstofcel, je hebt die waterstofgastanks. Er gaat zuurstof naar die fuel stack, er gaat waterstof naar die fuel stack.}
[Animated sequence]
{An animation is shown of what a fuel cell stack looks like. The animation transitions into a Toyota Mirai and shows where the fuel cell stack is located in the car.}
{Visual transition}
{The screen switches back to Rutger and Leroy in the car, and while they continue to talk , the animation continues.}
{Leroy}
{Ja.}
{Rutger}
{Als je die twee samenbrengt, ontstaat er een chemische reactie. En daar wordt eigenlijk water gemaakt van de waterstof.}
{Leroy}
{Juist. Dus de waterstof wordt gescheiden door middel van die chemische reactie, waardoor er energie vrijkomt. En die gaat dus eigenlijk linksaf, het water gaat rechtsaf. De energie wordt gebruikt voor de motor en het water wordt eigenlijk gewoon afgevoerd. Die komt gewoon via de uitlaat uit de auto.}
[Animated sequence]
{The animation shows what the chemical reaction in the fuel cell looks like and where the electricity goes, and where the waste product (water) goes.}
{Visual transition}
{The video shows Leroy in the car explaining the process to Rutger, who is driving. The next shot shows that Rutger and Leroy have stopped the car in an industrial looking area. They get out of the car and discuss the car.}
{Rutger}
{Zo even beentjes strekken, hoor.}
{Leroy}
{Lekker man.}
{Rutger}
{Ja.}
{Leroy}
{Dit is ‘m.}
{Rutger}
{Dat is ‘m, ja. Het is wel een mooi bakkie hoor.}
{Leroy}
{Ja, hè.}
{Rutger}
{Ik vind hem echt lang niet gek.}
{Leroy}
{Absoluut niet. Die grill is best groot eigenlijk. Voor zo’n auto. Dat heeft natuurlijk een functie.}
{Rutger}
{Dat heeft zeker een functie, inderdaad.}
{Leroy}
{Het nut van die grill is natuurlijk dat hij veel lucht nodig heeft om die chemische reactie…}
{Rutger}
{Ja, precies.}
{Leroy}
{…in de motor te veroorzaken. Het grappige aan deze auto is dat de lucht er aan de voorkant ingaat…}
{Rutger}
{Precies.}
{Leroy}
{…en dat er water aan de achterkant uitkomt. Water wat je in theorie dus gewoon kunt drinken, hè. Dus ik zeg, laten we het gaan uitproberen.}
{Visual transition}
{The screen switches to someone pushing the ‘H2O button’, after which the video show the glass behind the tailpipe of the car being filled with water. Leroy picks up the glass and walks with it to Rutger.}
{Rutger}
{Dat is misschien nog wel de leukste functie van deze auto inderdaad. Wow… Gebeurt er wat? Hé, Leroy, is het glas een beetje gevuld met water?}
{Leroy}
{Zeker is die gevuld met water.}
{Rutger}
{Kijk, daar kan ik mijn dorst wel mee lessen.}
{Leroy}
{Dit is gewoon…}
{Rutger}
{Dit is gewoon…}
{Leroy}
{Een helder glaasje water.}
{Rutger}
{Echt, een helder glaasje water.}
{Leroy}
{Proost.}
{Rutger}
{Zullen we de plantjes water geven?}
{Leroy}
{Goed idee.}
{Rutger}
{Instappen. En we gaan de auto even vullen met nieuw water.}
{Leroy}
{Goed idee, man.}
{Rutger}
{Top.}
{Leroy}
{Cheers.}
{Visual transition}
{Rutger smiles, while Leroy walks away with the glass of water. Leroy pours the water over some plants. The Toyota Mirai drives away, showing some shots from inside the car.}
[Text displays]
[In de zuinigste mode rijd je 500 km met 5 kilogram waterstof.]
{Rutger}
{Hij trekt wel lekker op. Want hebben we ‘m in de power mode? Merk je dat dan meteen?}
{Leroy}
{Dit is power? Of niet.}
{Rutger}
{Ja. De auto is CO2-neutraal. Maar hoe creëer je waterstof? Daar zijn natuurlijk bedrijven als Shell wel hard mee bezig om dus die duurzame energie, die ze uit windmolens krijgen, om die in te zetten om watergas te creëren…}
{Leroy}
{Waterstofgas.}
{Rutger}
{Waterstofgas.}
{Leroy}
{Ja. Dat maakt gewoon helemaal niks uit. Voor het milieu: nul. Dan rij je gewoon letterlijk CO2-neutraal.}
{Rutger}
{Doei, Tesla. Joehoe.}
{Leroy}
{Is ouderwets, man.}
{Rutger}
{Tesla is echt ouderwets, inderdaad.}
{Leroy}
{Achterhaalde zooi.}
{Rutger}
{Echt, die Elon Musk snapt er niks van.}
{Leroy}
{Visionair, noemen ze hem.}
{Rutger}
{Visionair.}
{Leroy}
{Ik noem hem geschiedenisleraar.}
{Rutger}
{Oké, plus één, ouwe.}
{Visual transition}
{The Toyota Mirai drives up to a Shell hydrogen station. Leroy and Rutger look around and park the car. They get out and walk towards the back of the car. There are some in-between shots of the hydrogen station. They discuss the hydrogen refuelling system and plug the nozzle in the car.}
[Text displays]
[In 2020 moeten er 20 waterstoftankstations in Nederland staan.]
{Rutger}
{Gaan we even waterstof tanken. Nou ja, ziet er herkenbaar uit, toch?}
{Leroy}
{Nice.}
{Rutger}
{Die gaat daar dan op nul zo meteen.}
{Leroy}
{Wauw.}
{Rutger}
{Best wel een spannend apparaat. Op basis van infrarood checkt hij of de verbinding perfect is. Vervolgens gaat hij communiceren met die waterstoftanks hierachter. En daardoor krijgt hij een seintje van, hé, er is iemand die wil tanken. Het klopt allemaal.}
[Text displays]
[Een kilo waterstof kost in Nederland 10 euro.]
{Leroy}
{Precies. Hij is goed aangesloten.}
{Rutger}
{“Let’s go.” Hij is goed aangesloten.}
{Leroy}
{Daar gaan we. Nice.}
{Rutger}
{Kijk, hij begint te lopen.}
{Leroy}
{Mooi.}
{Rutger}
{En het is dus wel mooi dat we kilogram aan het tanken zijn.}
{Leroy}
{Dat is wel bizar eigenlijk, dat je gewoon kilo’s tankt.}
{Rutger}
{In plaats van liters, wat je kent… Want hiernaast tank je gewoon nog liters.}
{Leroy}
{En hier gewoon een kilootje waterstofgas.}
{Rutger}
{Een minuutje of drie, heb je een volle tank. En dan kun je weer vijfhonderd kilometer toeren.}
{Leroy}
{Lekker waterstof rijden, bizar.}
{Rutger}
{Ja, op waterstof rijden, inderdaad.}
{Leroy}
{Nou, dat was ‘m alweer. Een volle tank.}
{Rutger}
{Drie minuutjes, ben je klaar.}
{Visual transition}
{The Toyota Mirai is driving on the highway, with some in-between shots of the surroundings. The back of the car is shown, where the water is discharged from the tailpipe. The Toyota drives on a separate lane on an industrial site. Leroy and Rutger are shown in the car discussing their learnings.}
{Rutger}
{We zijn bijna thuis, de roadtrip zit er op. Wat hebben we allemaal geleerd vandaag, man?}
{Leroy}
{Nou, we hebben een hoop geleerd.}
{Rutger}
{Ja, dat klopt.}
{Leroy}
{Ik weet in ieder geval wel dat als dit zo doorgaat, zodat er meer waterstoftankstations bijkomen, dat die infrastructuur goed wordt aangelegd én de waterstof daadwerkelijk groen wordt opgewekt, dat dit wel daadwerkelijk de toekomst kan zijn van het groen rijden.}
{Rutger}
{Vind ik een hele mooie afsluiter. Ik ben het er ook helemaal mee eens.}
{Leroy}
{Mooi man.}
{Visual transition}
{Rutger and Leroy get out of the car, close the doors and walk away.}

Door waterstof aangedreven auto's zetten gecomprimeerd waterstof om in elektriciteit, waarmee de motor wordt aangedreven. Bij dit proces komt alleen waterdamp en warmte vrij.
Waterstofauto’s zijn gebruiksvriendelijk. De prestaties en acceleratie doen niet onder voor auto's die rijden op een fossiele brandstof. Daarnaast laden de brandstofcellen van waterstofauto's veel sneller op dan de accu’s van elektrische auto's. De actieradius van waterstofauto’s kan oplopen tot wel 500 kilometer.
Shell heeft al waterstoftankstations geopend in het Verenigd Koninkrijk en aan de westkust van de Verenigde Staten. Doel is om dit netwerk verder uit te breiden. In Duitsland ontwikkelt het bedrijf in een joint venture een landelijk netwerk van 400 waterstoftankstations en in de VS werkt Shell samen met Honda en Toyota aan de uitbreiding van het waterstofnetwerk in Californië.
Waterstof is echter niet de enige brandstof die kan helpen uitstoot te verminderen. Ook elektriciteit, vloeibaar aardgas (LNG) en geavanceerde biobrandstoffen zullen een rol spelen in de transitie naar een nieuw transporttijdperk.
Meer waterstof
Waterstof maakt opgang
De nieuwe waterstofeconomie wortelt in de oude economie. Op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem produceerde AkzoNobel vroeger kunstvezels. Tegenwoordig huisvesten de opgeknapte fabrieksgebouwenjonge bedrijven die zich richten op schone technologie.
Industrie opent weg naar groene waterstof
Hoe kan de industrie voldoen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs? Duurzaam opwekte waterstof is een van de oplossingen. Sigrid Bollwerk en Arend de Groot van TNO vertellen hoe de zaken ervoor staan en welke perspectieven zogenoemde ‘electrolyzers’ hierbij bieden.
Bouwen aan de Nieuwe Water(stof)weg
De industrie in de Rotterdamse haven moet verduurzamen. Waterstof speelt een sleutelrol voor de grote industriële gebruikers in dit gebied. Samenwerkingsverband H-vision wil daarom vanaf 2025 grootschalig waterstof voor handen hebben en gebruiken. De Nieuwe Water(stof)weg van grijs naar groen loopt via blauw.