Direct naar de hoofd inhoud

Nieuws

Lees ons laatste nieuws, bekijk de filmpjes met uitleg. Voor journalisten is er de perskamer en voor iedereen zijn er dossiers te raadplegen.

Filters opnieuw instellen
Shell Pernis vanuit de lucht (Foto: Shell Nederland)

Nieuw pleidooi voor behoud Nederlandse basisindustrie

Samen tegen de deïndustrialisatie van Nederland en met de overheid werken aan concurrerend duurzaam worden. Om zo te bouwen aan een toekomstbestendige economie die werkt voor mens, milieu en Europa. Dat is in het kort de inhoud van het op 1 december verschenen pleidooi “Een basisindustrie om op te bouwen: nu & in de toekomst” van de Industriecoalitie. Shell onderschrijft de conclusies van dit bidbook, gemaakt door het platform van bedrijven en belangenverenigingen uit de Nederlandse basisindustrie. 


Locatie
Heel Nederland, Noordzee, Pernis, Moerdijk, Amsterdam, Tweede Maasvlakte
Rubriek
Wind, Olie en gas, Chemie, Innovatie, Waterstof, Beleid en politiek

Meer weten over een onderwerp?

Dossier Shell en de Klimaatzaak

Shell is het met Milieudefensie eens dat dringende actie nodig is om klimaatverandering tegen te gaan. We hebben alleen een andere kijk op hoe dat doel moet worden bereikt. Wij geloven niet dat een gerechtelijke uitspraak tegen één bedrijf de juiste oplossing is voor de overgang naar schonere energie.

Ga naar Dossier Shell en de Klimaatzaak

Nieuws per jaar

Aanbevolen filmpjes

Snel up-to-date in woord en beeld - met Energy Explainers ben je gelijk op de hoogte

Kan Nederland zonder aardgas?

0:02 Weet jij dit al?

0:03 De overheid wil dat we vanaf 2050

0:06 geen aardgas meer gebruiken voor onze huizen.

0:09 Goed plan, maar hoe houden we ons huis dan warm?

0:12 Daar wordt aan gewerkt.

0:13 Eerst de feiten.

0:14 Elke winter zetten ruim acht miljoen huishoudens in Nederland hun thermostaat hoger.

0:18 Bijna 90% van die huizen wordt nu verwarmd met aardgas.

0:22 Jij en ik, een Nederlands huishouden,

0:24 verbruiken gemiddeld 1.100 kubieke meter gas per jaar.

0:28 Dat maakt de Nederlandse cv-ketel

0:29 één van de grootverbruikers van onze nationale gasvoorraad.

0:33 Tot 2024 kwam veel van dit gas uit Groningen.

0:37 Nu wordt het vaker geïmporteerd.

0:39 Het grootste gedeelte komt via een pijpleiding uit Noorwegen.

0:42 Iets minder is LNG vloeibaar gas en dit komt met zo'n 420

0:46 schepen uit landen als de VS en Qatar naar Rotterdam of de Eemshaven.

0:51 Voor al dat gas moet dus een vervanger worden ontwikkeld.

0:54 Daar hebben we nog 25 jaar voor en dat lijkt langer dan het is.

0:58 Bedrijven als Shell werken op dit moment aan alternatieven.

1:01 Denk aan restwarmte uit bijvoorbeeld de industrie of datacentra,

1:05 zonneparken of elektriciteit van windturbines op zee.

1:08 Het wordt dus flink doorwerken.

1:10 Maar dan moet

1:11 het lukken om onze huizen met een alternatief voor aardgas te verwarmen.

1:15 Tot later.

Zijn er genoeg laadpunten?

Transcript

0:00    Je hebt het vast gehoord: vanaf 2030

0:02    moeten nieuwe personenauto's 100%

0:04    elektrisch zijn. Dat klinkt goed, maar

0:06    hebben we daarvoor wel genoeg laadpunten?

0:08    Dat hebben we uitgezocht. In Nederland

0:10    rijden nu 9,1 miljoen personenauto's. De

0:12    meeste rijden op benzine of diesel. En

0:16    bijna een half miljoen is elektrisch. Dat

0:18    is 5%.  Voor die 500.000 elektrische

0:20    auto's hebben we op dit moment zo'n

0:22    700.000 laadpunten Dat klinkt veel maar

0:25    een half miljoen ervan zijn privé. 60.000

0:27    staan bij winkels en werkplekken en zijn

0:29    semi-publiek. En 103.000 punten zijn

0:32    openbaar die mag iedereen gebruiken. En

0:33    daar staat nu soms al een file. Dus als

0:35    jij en ik en de rest van Nederland over

0:38    5 jaar ook elektrisch gaan rijden, dan

0:40    zijn er niet genoeg laadpunten. De

0:42    verwachting is namelijk dat er in 2030

0:44    1,9 miljoen elektrische auto's zijn. Dat

0:47    is vier keer zoveel als nu. Daarom hebben

0:49    experts van de overheid een schatting

0:50    gemaakt voor zoveel auto's hebben we wel

0:52    1,7 miljoen laadpunten nodig. Dat

0:54    betekent dus dat er ruim 965.000

0:57    laadpunten moeten worden bijgebouwd. In

0:59    iets meer dan 5 jaar.

1:00    Dat is een grote uitdaging. Daarom wordt

1:02    er autofabrikanten geïnvesteerd in

1:04    snellere laadtechnieken en werken ook

1:05    bedrijven als Shell aan het uitbreiden van

1:07    de hoeveelheid openbare laadpunten, zodat

1:10    we ook in de toekomst kunnen blijven

1:11    rijden en laden. Tot later!

1:15    [Muziek]

Is pakketbezorging duurzaam?

Transcript

0:00    ding dong pakketje. Een gemiddeld

0:03    huishouden ontvangt zeker één keer per

0:05    week een pakketje.  We bestellen wat af en

0:07    elk jaar steeds meer. Maar wordt je

0:09   bestelling wel duurzaam bezorgd? Dit is

0:11    wat we hebben gevonden: vorig jaar werden

0:13    in Nederland 623 miljoen pakketjes

0:16    bezorgd dat is gemiddeld 1,7 miljoen per

0:19    dag. En de meeste van deze pakketjes

0:21    worden rondgebracht met bestelwagens.

0:23    Iedere dag worden hiervoor wel 15 tot

0:25    30.000 bestelwagen ritten gemaakt. Een

0:27    enorm aantal dus. 15.000 ritten is een

0:30    normale dag en 30.000 op bizar drukke

0:33    dagen, zoals met kerst of Black Friday.

0:35    Maar al die busjes, is dat wel duurzaam?

0:37    Studies laten zien dat online bestellen

0:39    minder milieubelastend is dan zelf

0:41    shoppen. Voor ongeveer de helft van alle

0:42    winkelbezoeken pakken we namelijk de

0:44    auto en omdat één bestelbusje gemiddeld

0:46    wel 100 tot 200 pakketten vervoert

0:48    betekent dat dus dat heel veel auto's

0:50    niet de weg op hoeven. En ook de

0:52    bezorgdiensten zijn aan het verduurzamen.

0:53    Steeds meer pakketjes worden afgeleverd

0:55    met elektrische busjes of met busjes die

0:58    rijden op schonere biobrandstof.

1:00    Conclusie: eigenlijk zijn die busjes in

1:02    je straat zo slecht nog niet. Tot later!

1:05    [Muziek]    

Uitgelicht

Een microfoon

Pers

Journalist, redacteur of woordvoerder? Vind hier de contactgegevens van de mediavoorlichters van Shell Nederland.

Naar de perskamer
Shell-pecten

Dossiers Shell Nederland: feiten en meer

Ga naar alle dossiers
Shell Venster op de mobiel, met Sail 2025 en de ETCA op de achtergrond

Shell Venster: maandelijks de verdieping

Lees Shell Venster

Meer Shell

Shell

Wie wij zijn

Wind

Wat wij doen

C16

Locaties